utorak, 29. kolovoza 2017.

Maketa u Jurandvoru VIII-IX 2017

Još u Zagrebu sam započeo sa pripremama za radove na maketi.
Originalni Viessmann sklop sa 2 bistabilna relea dođe oko 30 eura pa sam preko neta kupio
10-ak puta jeftinije releje
Trebalo je pripremiti i štampane pločice te nešto dioda, otpornika i rednih stezaljki
Relei su fantastični, rade na AC ili DC u rasponu od nekih 10 do 24 volta a sposobni su uključivati dosta jake struje!
Nacrtao sam shemu izvedbe / spajanja na pločici, prvi sklop sam provjerio sa mjernim instrumentom
Na kraju se ovakav oblik slaganja pokazao kao najbolji
Na svakoj od 2 pločice su 4 relea, probe rada su sa žaruljicama
Relei na maketi služe za pokretanje vlakova na 4 zaustavna kolosjeka u skrivenoj stanici (gdje nema
signala sa releima) te odabir polaska i ulaska u gornji i donji kolodvor (bit će kasnijeobjašnjeno
posebnom shemom)
Na maketi sam otkopčao na konektorima i skinuo 2 gornja dijela makete
Naime prije svega ostaloga moram napraviti kontaktnu mrežu za električne lokomotive u skrivenom dijelu makete!
Na mjestima gdje se zaustavljaju lokomotive trebalo je napraviti izolacije (jer električne lokomotive
mislim voziti preko pantografa)
Na pertinaks pločicama sam u sredini odstranio sloj bakra pa zalemio mesing žice od 2 mm debljine
Montirani su odsječcii odmah je uslijedila proba položaja KM
Malo prije izlaska iz tunela KM od mesing žice prelazi u Marklinov kojim ću nastaviti dalje na vidljivom dijelu
Sve je postavljeno i provjereno pomoću malog vagona, sada slijede vožnje električnih lokomotiva preko pantografa
Na mjestu gdje se maketa može razdvojiti sam KM izveo tako da svaka strana završava jedna pored druge
na drugim mjestima gdje je originalni KM to je lako izvesti jednostavnim otkapčanjem sa stupa
Uz već ranije spominjanu hrpu žica trebam pribrojiti još 4, izolirani blokovi u skrivenoj stanici (za KM)trebaju biti vezani na releje u komandnoj ploči
Na drugim mjestima su Marklinovi signali sa relejima koji imaju dvostruke kontakte- jedan je za blok na pruzi a drugi za blok na KM
Led rasvijeta sa svojih 18 wata sasvim lijepo svijetli (kao 150 wata klasične žarulje)
Pripremio sam nešto otpornika

Otpornici će mi poslužiti za usporavanje vlaka prije signala (kad je na crvenom)
U tom položaju usporavajući blok dobiva napon preko otpornika te lokomotiva uspori.
Dioda prema signalu služi da zaustavni blok nema napona (inače bi i on bio aktivan)
Kad je zeleno zaustavni blok je pod punim naponom a i usporavajući također.
Zbog toga Marklin moram voziti na istosmjernu struju no njegove lokomotive voze jednako na njoj kao i na AC. Minus pol je u sredini a plus na šinama radi pokretanja gore navedenih relea.
DC mi je potreban i radi izvedbe diodne matrice za pokretanje električnih skretnica.
Ukupno ću imati 12 usporavajućh blokova, treba napomenuti i da lokomotive sa jačim motorima uspore manje od malih sa slabijim pa treba probama naći optimum za sve.
Kako je odozdola velika hrpa žica otpornike sa diodama sam ostavio gore uz prugu. U stanici će njih prekriti peroni a na otvorenoj pruzi ću ih obojiti u sivo pa će glumiti strujne ormariće.
Ovo su mi Graetz ispravljači, 2 za voznu struju i jedan za napajanje skretnica i signala
Transformatori s lijeva na desno služe za- viši napon za vožnju uzbrdo, mali je za područje okretaljke, Trixov je za vožnju AC lokomotiva preko kontaktne mreže i zadnji desno za umjerenu vožnju na ostalom području.
Za probu (i provjeru dali sam sve ponio) sam postavio stupove za KM
Sa starim Marklinovim gornjim vodom je postavljanje brzo i lagano (same žice ću postaviti kasnije, vjerojatno u proljeće druge godine)

Marklin je taj sistem razvio još sredinom 50-ih godina (!) i vremenom ga je samo malo dopunio.
Stupovi su stabilni jer se prikopčaju na tračnice a sama mreža se lako zakvači za njih.
      Sve se uvijek može i brzo rastaviti, ja imam još KM-a iz sredine 60-ih godina kada sam ga počeo polako sakupljati.
Marklin je to predstavio još sredinom 50-ih godina (!), vremenom se samo malo dopunio izbor. 
Osnovne dužine mreže su 24, 27 i 36 cm no postoje elementi pomoću kojih se može dobiti bilo koja dužina između stupova
Na velike stupove se mogu jednostavno zakvačiti poprečni nosači za 1, 3, 4 ili 6 kolosjeka. Na tim poprečnim nosačima su jako zanimljivi mali 
plastični elementi koji se uglave na potrebnom mjestu a mreža se zakvači metalnom kukicom. Preko plastike se napon ne prenosi na mrežu iznad
drugih kolosjeka a metalnom kukicom se osigura prijenos napona da daljnji dio mreže iznad  dotičnog kolosjeka.
      Postoje i elementi sa izolacijom za blokove, za križanja itd - mreža se može se postaviti za bilo koju kombinaciju pruge i skretnica.
Najljepše od svega je što se sve može brzo sastaviti i po tome voziti jer je sve stabilno a onda isto tako rastaviti i spremiti.
Među ovim dijelovima ima i nekih koje sam kupio još davne 65 za svoju prvu veću maketu!
      Zadnjih 10-ak godina Marklin radi precizniju i vjerniju mrežu (te skuplju) no kod nje treba lemiti spojeve i nije tako lako rastavljiva te je 
puno osjetljivija.
Snimio sam i jedan kratki filmić vožnje preko KM-a (za sada samo mesinganog)

2 PDF-a o gornjem vodu su na linku Linku
Ima li štogod bolje nego li se igrati na maketi dok je vani loše (mokro) vrijeme?
Kako je i okretaljka jako bučna u radu i nju sam stavio na izolacioni sloj. Prije stavljanja gornjih dijelova makete još jednom treba isprobati vožnje sa
raznim lokomotivama i svim vagonima

Vozi se brzo ili polako, vuče ili gura (tada se najlakše uoče mogući problemi na pruzi) Često nije problem u pruzi nego u nekim vagonima (loše podešene kopče ili postolja zapinju i sl) pa onda treba dotjerati njih. Uvijeki ima i čuđenja jer 
kad problematične zaokrenem za 180 voze bez problema (ili preselim na drugo mjesto u kompoziciji)

Dva filmića probnih vožnji prije postavljanja gornjih dijelova



Gornji dijelovi su postavljeni i spojeni, još radim na jednom usporavajućem bloku

Vožnje su sada ozbiljnije, jedino još ručno pokrećem i zaustavljam vlakove jer tek treba spojiti stotine žica za automatsku vožnju....
Ložionicu od Vollmera sam kupio još krajem 60-ih godina no bila je prevelika za moju tadašnju maketu pa sam je prodao prijatelju.
Nekoliko godina kasnije mi ju je vratio rastavljenu jer se prestao baviti vlakićima a u međuvremenu sam kupio i još jednu pretvorenu u pravougaonu za 2 kolosjeka. Sada ću lijepo polako to ponovo popraviti i sastaviti.

Na gornjoj stanici će biti jedna sa 2 kolosjeka za električne lokomotive
Malo se zabavljam i sa kućicama, većina ih je preživjela nekoliko maketa i puno tumbanja po kutijama pa ih treba popraviti
Postavnice su mi uvijek bile važni element na maketi
Provjerio sam koliko mi treba stupova za KM na gornjoj stanici

Primio sam se izrade perona, gore će biti niski i bez nadstrešnica (osim ove 2 uz samu stanicu)
Od kašeta za voće sam uzeo lijepe drvene stranice, debljine su nekih 3 mm i lako se režu nožićem
Izrezano i stavljeno za probu (još ću ih malo suziti)
Mislim i na sigurnost putnika, imat će pothodnik do stanice


Zalijepio sam i dijelove stare spužvaste prostirke za plažu, trebalo je sve podići za 5 mm prema kolosjecima

Između kolosjeka preko spužve će doći šoder tako da bude ravan sa prugom
I na drugim mjestima gdje je više kolosjeka bit će šodera (finog sitnog sa plaže)
Ovdje se našlo mjesta za skladište i kolsku vagu
Perone sam obojio (obostrano da se ne izvitopere)
Jedan se ipak iskrivio pa ću ga podvrći mukama
Stanicu sam malo podigao da bude u ravnini sa peronima 
Perone sam malo zaprljao da izgledaju realnije
Kako je Murphy dosta aktivan zadnje vrijeme (kod spajanja žica) pustio sam ga da se umori i primio se raznih detalja
Sve to je more izbacilo a ja pokupio...žbunje će biti bez donjih dijelova
I ovo će dobro izgledati


I kut na desnoj strani neće biti prazan
Podvožnjak je dobio sivu cestu
Žice moram složiti i kamuflirati žbunjem a sa ceste maknuti (pre)veliko kamenje
Jedan mali dio sam za probu pošodrao
Još malo slika
Kod spajanja žica sam došao do kraja sa spajanjima i probama tzv šalt tračnica, npr kad vlak dođe na slobodan kolosjek u kolodvoru iza sebe 
prebaci skretnicu, ulazni signal prebaci na crveno te pokrene neki drugi vlak. Javio se problem kod napajanja, Trixov trafo za napajane je preslab
pa ima pad napona sa 16 na 14 volti tako da ne prebacuje uvijek sve skretnice ili signale.
      Zbog toga nije bilo većih probnih vožnji više vlakova u automatskom modu. Slijedeće proljeće ću donijeti još jedan jači trafo koji će biti
samo za to. 

Zatvorio sam skrivenu stanicu, prugu namazao tankim slojem hidrauličnog ulja (preporuka protiv korozije na mnogim stranim forumima) i još
mi je preostalo da sve pokrijem plahtama kako se nebi taložila prašina.

Pomalo sam tužno napravio zadnje slike
I tako će to stajati slijedećih 6 mjesec 

[Vrh] Go down

Nema komentara:

Objavi komentar