četvrtak, 25. veljače 2016.

Postavljanje trasa za prugu, pruge i gornjeg voda na prvi element

Počelo je slaganje pruge preko špera kojeg treba ispiliti u trase
Međutim kako treba dodati još stupova i učvršćenja za trase morao sam sve maknuti i taj dio staviti na mjesto gdje to mogu napraviti

Preko ovih malih prečki će izlaziti trase prema donjoj i gornjoj stanici. Kako nisam imao dovoljno visine za gornju trasu morao sam 
odrezati jedan dio okvira no odmah sam odostraga dodao ojačanje.


Priprema za šablonu II nivoa


Osnovni nivo koji će biti u ravnini je gotov

Malo igranja probnim slaganjem preostala 3 nivoa



Nakon postava gornjih trasa neki ozbiljniji radovi dole neće biti mogući pa ću napraviti i kontaktnu mrežu (od mesing žice)


Prije montaže pruge treba sve dobro očistiti i pažljivo pregledati. U tunele i ostala nedostupna mjesta uvijek treba staviti najbolje tračnice
da kasnije nebi bilo čuđenja.

Jednu skretnicu je trebalo skratiti /netko je tu skretnicu išao čistiti razređivačem pa se otopilo bojanje, no ona se ionako neće vidjeti/
Releje koji će biti zaduženi za samostalni rad toga dijela makete isto tako treba dobro pregledati te očistiti sve kontakte.
/Kako bi sveo brojne žice na minimum svaki dio makete će imati svoju grupu relea, u blizini odsječaka, skretnica i signala/

Čast prve probne vožnje prije fiksiranja pruge je pripala najmlađoj lokomotivi u kolekciji

Skretnicama koje neće biti vidljive skidam kućice sa signalizacijom/rasvijetom jer je nepotrebna.
Iako vlakovi u tunelima neće voziti brzo napravit ću zaštitnu ogradu jer Murphy nikad ne spava! 
Malo sam se bavio crtanjem i malo sa montažom...

Ovo su radne skice spajanja pruge u donjem dijelu brdskog elementa makete.

Druga skica je shema spajanja relea...trebat ću je napraviti ozbiljnije na više prostora. Z, X i Y idu prema drugim dijelovima makete, a tamo se nalaze i kontakti 
šX, šX2, šY. šY2, šZ i šZ2. Imade i nešto slobodnih polja na slijedećoj slici, tamo će se spojiti kontaktne pruge i signalizacija zauzeća kolosjeka
(tako da ne moram otvarati poklopac koji će skrivati tu prugu da vidim ima li štogod tamo)
Dakle taj dio makete će se spajati sa ostalim djelovima sa svega 10-ak žica (preko konektora)

Odustao sam od starih Maerklinovih relea (koje ću koristiti na "morskoj" maketi) i stavio odlične Wiessmannove. Rade na AC ili DC 16 v, troše svega 150 mA a prekidaju struje do 2 A. Mogu se upravljati impulsno no podnose i dugotrajnu struju. To su bistabilni relei- dakle sa 2 stabilna položaja. 
Relei pamte zadnji položaj i nakon isključenja iz struje (ako treba i godinama)
Za prugu na tome dijelu makete bit će dovoljna 2 transformatora od 30 VA, jedan će biti podešen na otprilike 10 volti za sporu vožnju i vožnju nizbrdo a drugi za uzbrdo sa nekih 14 volti. 16 volti je za skretnice i rad releja.
Na tome dijelu pruga se teoretski može naći do 9 vlakova, u stvarnoj vožnji će ih biti oko 6 pa će istovremeno voziti 3-4 vlaka


Dva dana strpljivog rada mi je trebalo da spojim sve, i mene je malo iznenadila količina spojeva i žica (na tu ploču se spaja preko 70 kablova!)
a to je tek jedna od manjih ploča za spajanje! Jedna otprilike slična ovoj će biti za drugi dio iznad ovoga (planinski dio), manja ploča će trebati
za otvorene pruge a 2 dosta veće će biti za stanice!
Bojama žica odnosno malih utikača sam donekle razdvojio razne struje (za prugu, za automatizaciju te za signalizaciju)
Pored ostaloga na to će biti spojena i mala signalna ploča sa trasom pruge i pokazateljima zauzetosti kolosjeka i stanja na odsječcima pruge.

Izrada gornjeg voda od mesinga
Šipke od mesinga debljine 3 mm su mi poslužile da izradim nosače kontaktne mreže u tunelu

Desno su Maerklinovi djelovi mreže sa izolacijom koja se stavlja na odsječke

Između dođu djelovi mreže koji se mogu podesiti prema potrebnoj dužini (na slici još nisu spojeni)

Na ostalim mjestima sam za nosače upotrijebio šipke promjera 4 mm


Stupove postavljam sa razmakom od 40-50 cm, a sama žica mreže je promjera 2 mm
Jedan običan vagonček kojemu sam na krov stavio pantograf mi služi za kontrolu kod postavljanja žice, odstupanje lijevo-desno je svega 
+/- 5 mm. Treba paziti i na visinska odstupanja, i tu je u igri otprilike ista brojka.

Žica se dosta teško lemi jer mesing brzo oksidira a i dobro prenosi toplinu pa je potrebna jača lemilica (ja radim sa 80 Wat-nom no bolja bi bila od 120 Wati npr)


Izrada zaštitne ograde
Ogradu sam napravio od nađenih ostataka kanalica za razne strujne instalacije

L alu-profil mi je poslužio kao držač


Evo i malo današnjih vožnji, mala ima problema sa kontaktom jer su joj opruge na pantografu preslabe, probat ću ih nekako nategnuti
ili zamijeniti jačima (no ionako ona neće voziti ovdje)
Veće lokomotive nemaju tih problema, sigurno voze i minimalnom brzinom (kao i maksimalnom)

Upravljački modul je spojen sa do sada izvedenom prugom, proba je bila uspješna
/žice ću dovesti u red kad budu sve spojene, a to znači još 50-ak njih/
Postavljena je trasa 2 i 3. nivoa
Uspon je do 3 posto, kako se pruga uglavnom penje po vanjskoj (desnoj) strani tako će spuštanje biti nešto strmije (oko 4 %).
Očekujem da će lokomotive bez problema vući i do 2 metra dugačke kompozicije
Došla je i pruga na trasu, slijedi spajanje pa kratke probne vožnjice prije fiksiranja tračnica
Ovdje ulazi pruga sa visinom od 14 cm a izlazit će gore na 37 cm visine (od osnovnog nivoa)
Žice se neumoljivo množe, prije spajanja svaku treba provjeriti dali radi
Drugi nivo je isproban pa je dobio ogradu i kontaktnu mrežu
Gornji vod još nije potpuno dovršen
Nakon svakog lemljenja slijedi prva kontrola malim vagonom, kad sve bude postavljeno slijede strojne vožnje
Pruga je došla do 3. nivoa
Iznad dolazi još jedan krug
Evo novih radnih pobjeda, KM je došao do kraja 3.nivoa
Žice treba još malo dotjerati (na slici se vidi da jedna visi) no to ide lagano uz stalnu kontrolu vagončeka sa pantografom
Slijedi polaganje završnog kruga na 4. nivou
Dodan je jedan zavoj na kojeg se nastavlja 4. nivo
Gornji vod je također napredovao
To su sada opasne visine, ograda je prva koja slijedi /inače maketa će straga i na obje bočne strane biti do zida tako da prema tim stranama nema opasnosti/
Dakle sutra najprije ograda pa brojne probe i kad sve bude u redu zadnjih 3 metra do izlaska je već spremno!
Nešto mi uvijek zadrhti ruka kad slikam mobitelom? /bit će da previše šarafim sitne vijke sve dok ne dobijem grčeve u šaci/
Dakle pruga je došla do kraja, odmah slijedi i ograda
I gornji vod je došao do kraja

Na jednom dijelu pruga ide točno iznad one ispod, ostao je svega milimetar- dva slobodnog prostora
Razmak od jedne do druge trase je 90 mm
Slijedi najprije čišćenje, uređenje

Slijedi najprije čišćenje, uređenje i slaganje žica pa probne vožnje dugačkih vlakova
Danas sam spojio sve žice za sada (doći će još 30-ak žica za kontrolnu ploču sa shemom pruge i signalizacijom stanja)
Kad sve funkcije više puta isprobam grupirat ću žice
Za sada sve slobodno visi
Treba isprobati više raznih lokomotiva sa raznim kompozicijama
Još jednom sheme i nacrti (poboljšani)
Velikim slovima su obilježene pružne izolacije, malim slovom je izolacija KM
Š jesu šalt-tračnice na kojima lokomotiva skijom da strujni impuls (u smjeru vožnje. Š od 13 do 16 se nalaze na drugim djelovima makete.
K su kontaktne tračnice na kojima lok i vagoni daju trajnu struju na izvodu dokle god se nalaze na njima (kao signal zauzeća tog bloka)
Malo objašnjenje rada- kad jedan vlak izađe sa bloka A ili B preko š3 daje zeleno izlaznom signalu na stanici prije. Drugi vlak izlazi iz stanice
te preko š1 gasi izlazni signal na crveno i dolazi na slobodan kolosjek (A ili B) Vlak sa bloka C može ući u stanicu na slobodan kolosjek tek kad
neki treći vlak ode iz te stanice u drugom smjeru i preko š14 da zeleno za ulazak u stanicu.
Na dvokolosječnoj pruzi je isto- jedan vlak može dalje tek kad vlak ispred njega izađe iz slijedećeg bloka te na drugom u nizu dade impuls
za zeleno. Ukoliko je puno kompozicija vlakovi će voziti od bloka do bloka, kod manje kompozicija na maketi prelazit će i više blokova odjednom.
Još jednom dorađena shema spajanja na upravljačkoj ploči
Trebat ću je napraviti još jednom sa boljom raspodjelom žica u prostoru, strelice iznad š gore označavaju vezu prema drugim upravljačkim pločama.
Transformatora će biti 4, 2 su za vožnju preko KM. Na cijeloj maketi će biti jedna višepolna sklopka kojom ću moći birati analognu ili digitalnu
vožnju, bit će moguće i kombinacije dole analog gore (KM) digital ili obrnuto (zato su na relejima i odvojeni kontakti za odsječke).
Imam još slobodnih spojnih mjesta jer ću naknadno napraviti i kontrolnu ploču sa shemom pruge isignalizacijom stanja na blokovima (crveno ili zeleno) te zauzećem pruge (bijelo)- to je ukupno još 30-ak žica!
/ako nekome treba još objašnjenja čekam pitanja/
Danas sam zaključio da je (za sada) gotov donji dio tako da sam ga išao gurnuti na mjesto gdje će i biti. Najprije sam morao na njega staviti
gornji dio...
Pa sam onda sve odgurao do kraja prostorije gdje će i biti
Sutra ću taj gornji dio skinuti i pomaknuti na sredinu tako da se mogu primiti posla i na njemu, i tu će biti veselja sa nivoima, skrivenim stanicama
ali bit će i dosta vidljivih djelova sa mostovima i tunelima!
Inače neki dan me Murphy zabavio kratkim spojem na pruzi... smiling devil 
Zadnje djelove pruge donjeg dijela sam testirao i bilo je sve Ok pa sam išao stavljati KM, nakon toga odjednom imam negdje kratki spoj?
Najprije sam isključivao pojedine sekcije pruge (od bloka do bloka) da otkrijem na kojoj je kvar, kad sam je otkrio pažljivo gledam i ne vidim
razlog? Onda sam išao odspajati tračnicu po tračnicu dok nisam došao do problematične.
Tek tada sam zaista pregledavanjem svakog mm otkrio jednu malu kuglicu tinola koja se zabila kroz rupu na sredini gdje izlazi srednji vod
te ga spojila sa masom cijele šine!
Dok sam lemio KM stavljao sam uvijek ispod jedan komad pertinaksa da spriječim nešto takovo, no jedna kuglica se otkotrljala i upala u taj otvor.
         To bi za sada bilo sve o ovom dijelu makete, uskoro otvaram novo poglavlje!

Nema komentara:

Objavi komentar