srijeda, 24. veljače 2016.

Novi projekt za podrum

Prošlog ljeta sam se dosjetio kako na istom prostoru napraviti još veću maketu pa sam se na jesen primio posla
Na cca 9,5 kvadrata podruma će biti maketa od 9,5 kvadrata a bit će još i mjesta za 3-4 čovjeka (oko 2,5 kvadrata prostora)!?
Tajna je u izvedbi 2 stanice- jedna će biti iznad druge sa visinskim razmakom od pola metra.
Jedna stanica će biti pretežno teretna sa okretaljkom i velikom ložionom a druga (iznad) pretežno putnička sa pomičnim mostom i depoima za diesel i
električne lokomotive. Donja će biti širine 90 cm i dužine 3,5 m. a gornja 78 cm x 3,5 m., iz nje će ići lokalna pruga na treću brdsku stanicu dužine 180 cm. (bit će i 4 skrivene stanice odnosno stajališta)
Ukupno će biti 8 nivoa, od početnih 90 cm do 165 cm (gornja stanica).
Iz obje velike stanice (dužina kolosjeka 200 cm) ići će dvo-kolosječne pruge preko velikih zavoja (R 4 i R 5 sa K-tračnicama) do ravnih trasa dužine oko3 metra tako da ću imati vidljive 2 pruge ukupne dužine oko 8 metara. Jednokolosječna pruga će biti vidljiva na nekih 5 metara ukupno.
Sve skretnice i najmanji (skriveni) radijusi će biti R 2, jedino će lokalna pruga imati pretežno R 1.
Ukupno će biti mjesta za 25 i više vlakova, istovremeno će moći voziti 7-8 vlakova preko automatskih pružnih blokova.
Maketa će biti sastavljena od 9 djelova (i 2 pomična radi lakšeg ulaska u prostoriju), najveći će biti 185 x 110 cm.
Sav drveni materijal je kupljen, ispiljen i sada slijedi fina obrada te sastavljanje. Kupio sam ukupno 15 letava 3x5x400 cm (60 metara) i nakon rezanja mi je ostao višak (koji će se ionako upotrijebiti)

Izrezane letve za okvire (kasnije sam kupio još 3x 4m ovakvih letava te 5x 4m tanjih letvica od 2x4

Kasnije sam ih još malo pobrusio vibracionom brusilicom da budu glatke.
Uz tu građu trebat ću još najmanje 50-ak metara tanjih letvi (od 1x2 do 2x4 cm) koje će služiti kao pojačanja i nosivi stupovi pojedinih trasa.
(taj materijal imam od ranije)
Kupio sam i izrezao 9 kvadrata šperploče, a od ranije skupljenoga imam ih još najmanje toliko i nadam se da će mi to biti dovoljno.
Ako primijetite da me dugo nema ili da malo pišem to je zbog radova na maketi!
To se u meni (i na skicama) kuha već dosta, oko godinu dana! 
Dosta je to ozbiljan i ambiciozan projekt, no standardnih maketa sam napravio dosta a kao valjda svoju zadnju treba napraviti nešto ozbiljnije
(na granici mogućega). Obzirom da mi je prilaz podrumu a i sam prostor dosta skučen moram to sve napraviti od manjih djelova.
Prvi će biti brdski dio 185x110 koji će biti u stvari od 2 djela (jedan iznad drugoga) i visine oko 75 cm. U njemu će biti 4 skrivene stanice
(stajališta) te ukupno 8 nivoa. Dok ne bude ničeg drugoga taj dio makete mogu odmaknuti od zida kako bi mogao raditi sa obje strane.
Trebat ću polagati prugu nivo po nivo uz ozbiljne probe vožnje i onda postavljanje kontaktne mreže. Tek kad sve bude postavljeno i 
provjereno mogu taj dio gurnuti do kraja i nastaviti sa drugim djelovima makete.
Još nisam definitivno razčistio razmještaj skretnica i kolosjeka na velikim stanicama, to ću najbolje napraviti slaganjem "u živo" (pa će biti još slika)
Radna skica donjeg nivoa makete izgleda ovako:

Kao što rekoh, definitivni raspored skretnica i nekih sporednih kolosjeka ću napraviti "u živo" (pa slikati).
Lijevo je olovkom nacrtana povratna petlja donje stanice (visina 0), u tunelu će 2 vlaka moći čekati na ulazak u stanicu.
Crtkano je iznad dvo-kolosječna pruga koja ide od donje do gornje stanice, ukupna dužina pruge između stanica je oko 14 metara i bit će podijeljena na dva puta po 5 blokova- dakle to je 10 mjesta/ mogućnost istovremene vožnje do 8 vlakova.
Uspon će biti do 3 posto budući da ću voziti kompozicije do 190 cm dužine.
Vlakovi voze posve samostalno, kad se oslobodi blok ispred sam kreće. U stanicu ulaze na prvi slobodan kolosjek a izlazi onaj koji je prvi ušao.
Kasnije ću dodati razvrstavanje tako da putnički idu na svoje kolosjeke a teretni na svoje.
Ručnim preusmjeravanjem na servisni kolosjek kompoziciju "izbacujem" iz automatskog režima pa joj onda ručno mogu zamijeniti lokomotivu.npr.
Kod ulaska u prostoriju pruga se može maknuti (na oba nivoa) radi lakšeg ulaska).
Nacrti viših nivoa.


Drugi nivo kojeg ću vjerojatno dodatnim heliksom u tunelu lijevo dignuti za još 9 cm
Ponavljam- dugački zavoj kojim se dolazi u stanicu na desnoj strani je R 4 i R 5, a i pruga sve do tunela na lijevoj strani će biti fino pošodrani K
(isto važi i za donju stanicu). Prostor između kolosjeka sa M prugom na stanicama će biti popunjen također sa šoderom tako da će se prikriti izgled
M tračnica.
Kod brdske pruge će u tunelu biti jedna mala skrivena stanica tako da mogu istovremeno pustiti vlakove sa srednje i gornje stanica pa će se u tunelu
mimoići. Između te 2 stanice će voziti šinobus i jedna motorna garnitura koje će same mijenjati smjer na stanicama te jedna mala putnička i teretna 
garnitura kojima ću ručno mijenjati lokomotive i smjer (moram i ja nešto raditi).


Dužina kolosjeka na maloj stanici je 130 cm.
Na tome dijelu makete će biti dosta reljefa, raznih mostova, nešto ceste i vode a gore ima mjesta za maleno selo.
Uz donje stanice ima malo mjesta, samo za stanične zgrade i poneku od naselja u lijevom dijelu.
Ako maketa jednog dana dođe u veći prostor imam mjesta za poveći grad u sredini (na mjestu koje sada služi za prolazak)
Na većim stanicama i pruzi oko njih ima ukupno 26 blokova (računajući i kolosjeke na stanici) tako da po njima komotno može
voziti 20 kompozicija. Gornja stanica, pruga do srednje i kolosjeci za nju na srednjoj stanici imaju 9 blokova što je dovoljno za vožnju 4 vlaka.
Ukupno ima mjesta za 40-ak lokomotiva (računajući i na depoe) + još nekoliko manevarki.
Kada vlak krene iz jedne veće stanice pređe oko 40 metara dok se ne vrati na isto mjesto!
Brdska pruga ima oko 9 metara između stanica.

Namjeravao sam djelove makete sastaviti u garaži radi više mjesta, no loše vrijeme me omelo u tome!
(milije mi je u toplom podrumu a i lakše mi je bilo prebaciti sve u djelovima)
Tako sam u relativno skučenom prostoru počeo sastavljanje


Kad sam prvi i ujedno najveći dio htio staviti na mjesto nisam mogao! 
Lijevi zid na sredini ima trbuh pa je prostor uži za 2 cm tako da sam taj dio makete morao skratiti za 2 cm (no skratio sam ga za 3 za svaki slučaj).
Tako je sat dužina tog dijela (i onoga koji će doći na njega) 182 cm.


Taj dio imade stupove koji su viši 2 cm, na to će se gornji dio samo nataknuti (i držati)!
Unutar toga dolazi još dosta raznih uzdužnih, poprečnih i dijagonalnih ojačanja kao nosači trasa.
Sastavio sam i okvire za gornju i donju stanicu koji če dobiti još poprečna ojačanja


Kod stavljanja šperploče na dodatna ojačanja odozdola sam stavio male letvice sa razmakom za provođenje žica.
Drugi način je da se buše rupe u tim poprečnim letvicama no onda bi ih oslabio.


Vodim se ciljem napraviti sve što laganije, jer ti dijelovi makete ionako neće biti opterećeni nekim teškim reljefom.
/jedini pravi teret će biti teške Maerklinove lokomotive/


Letve okvira su 50x30 mm, ojačanja 40x20 a šper je debljine 5 mm.
Kad bih išao na neke jače konstrukcije i debljine dobio bih 2x veću težinu a malo na nešto slabijoj torziji (izvijanju) makete.
Svi djelovi će biti međusobno spojeni sa po 2 vijka M 6 dužine 70 mm, a kablovi će se spajati višepolnim konektorima.
366 cm dužine za stanice je sasvim pristojno



Nosači gornje stanice su montirani, uz stalnu kontrolu da sve bude točno na mm

Na gornju stanicu će odozdola doći led traka a možda i mini reflektori

Ložiona je na svome mjestu


Sastavljen je i postavljen II kat najsloženijeg dijela makete


Lijevi uski ali dugački dio na kojemu će biti 2 dvokolosječne pruge ću raditi na samom kraju jer mi taj prostor sada služi za odlaganje i spremanje.
Sada se treba primiti pravoga posla- izrade trasa za pruge, najprije u donjem dijelu brdskog segmenta.
Bit će ukupno 4 nivoa pruge, kad stavim najdonji ide pruga pa probne vožnje, kad sve bude provjereno dolazi gornji vod pa njegova provjera....
i tako redom nivo po nivo!

Dvokolosječna pruga ide iz donje stanice uskim dijelom makete prema planinskom dijelu (oko 4,5 m dužine), tamo se okreće i radi
1 heliks pa se vraća opet uskim dijelom prema gornjoj stanici. /vidi nacrt/
To je ukupno preko 15 metara pruge pa je usponom od 3% dovoljno da se popne na 50 cm.
Jednokolosječna pruga koja ide sa gornje stanice do završne kruži planinskim dijelom i 10-ak metara je dovoljno da se popne slijedećih
40 cm (uspon do 4%). Tom prugom će voziti kraće kompozicije (do 140 cm) pa taj uspon neće biti problem za Maerklin lokomotive.

Početak postavljanja pruge je u slijedećem nastavku!

Nema komentara:

Objavi komentar